Červnová stávka na železnici kvůli režijním jízdenkám zatím nehrozí

Železničáři v červnu neuspořádají stávku, kterou avizovali na začátku roku kvůli takzvaným režijkám.

Odborové sdružení železničářů žádá ministerstvo dopravy, aby vymyslelo jasná pravidla pro vydávání a uznávání zvýhodněných zaměstnaneckých jízdenek pro pracovníky na dráze. Původní lhůtu si odboráři stanovili do konce května, veškerá jednání ale zhatila pandemie koronaviru.

Problém se týkal toho, že Jihomoravský kraj přešel s Českými drahami na nový typ smlouvy, na základě které si kraj u drah objednává regionální dopravu, ale riziko tržeb z prodaných jízdenek, a tedy i možné ztráty, bude kraj platit ze svého. Hejtmanství tím pádem řešilo i problém s tím, že nemá důvod všem zaměstnancům na dráze, tedy nejen pracovníkům Českým drah, přispívat ze svého na zvýhodněné režijní jízdenky.

Železničáři se s vedením kraje ale nakonec dohodli a vypočítali částku, kterou si musí pracovníci na dráze zaplatit navíc, aby výhodnou jízdenku dostali. Ročně je to příplatek 1500 korun. S jeho výší ale železničáři nesouhlasili. Ovšem Odbrové sdružení železničářů řeklo, že tuto věc už musí řešit ministerstvo dopravy i asociace krajů, a to pro případ, že by potíže nastaly i u jiných krajů a dopravců.

Původně tedy železničáři dali lhůtu do konce května, do kdy požadovali řešení. Předseda odborářů Martin Malý ale uvedl, že kvůli pandemii koronaviru nebylo možné problém v minulých měsících řešit, tím pádem jejich lhůta padá a novou navrhnou až koncem června, kdy se ústřední odborářů sejde poprvé od vyhlášení nouzového stavu. To znamená, že červnovná avizovaná stávka se tedy konat nebude.

Jak situaci vyřešit?

Martin Malý mluví o dvou možnostech. Jedna je zavést do zákona o Českých drahách vzorec, podle kterého by se vypočítaly kompenzace pro kraje, které by režijky poskytovaly. To byla právě potíž na jižní Moravě, protože není daná žádná metodika pro to, jak správně vypočítat, kolik mají železničáři za své výhodnější jízdenky doplácet. Druhá možnost je pak postavit režijní jízdné na úplně nový základ a svázat ho s chystaným zavedením takzvané jednotné státní nebo národní jízdenky, která by byla platná po celém Česku u všech dopravců. Ministerstvo dopravy uvedlo, že o způsobu řešení ještě není rozhodnuto, a že úředníci posuzují různé varianty a dopady na veřejné rozpočty.