Brno zpřísnilo kontrolu aut v pěší zóně v centru města. Bez povolení tam jezdí víc než třetina řidičů

03057098.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 03057098.jpeg

Až čtyři sta řidičů denně vjede bez povolení do historického centra Brna. To je podle magistrátu víc než třetina ze všech aut, která denně míří do pěší zóny. Doprava v ní v posledních týdnech zhoustla. Chodci se vyhýbají autům, která si přes náměstí Svobody zkracují cestu. Do pěší zóny přitom může vjet legálně až třináct tisíc vozidel. Umožňují to pravidla, která zavedla minulá koalice, a která chtějí současní radní zpřísnit.

„Dobrý den, pane řidiči, městská policie. My tady dneska kontrolujeme oprávněnost vjezdu do pěší zóny. A kontrolou jsme zjistili, že vaše vozidlo má nepovolený vjezd.“ Masarykova ulice, kousek od hlavního nádraží. Hlídka strážníků zastavuje každé auto, které vjede do pěší zóny.

„Ve chvíli, kdy přijíždí vozidlo, tak strážník už na tabletu kontroluje, zda to vozidlo má povolen vjezd,“ upřesňuje Pavel Čermák z Městské policie Brno. Kdo povolení nemá, musí odjet a hrozí mu pokuta až do dvou tisíc korun. Strážníci minulý týden zpřísnili kontroly. Ověřili 1 500 aut a odhalili jen 10 % přestupků, což je nižší číslo, než udává magistrát.

„Když uvidí uniformovanou hlídku, tak si to spousta řidičů rozmyslí. Otočí se a nevjede tam,“ říká Čermák. Magistrát také uvádí data z kamer, které pokrývají větší území, než hlídky v ulicích. Město řidičům do dneška vydalo asi 13 tisíc oprávnění k vjezdu. Velkou část tvoří obyvatelé centra, ale také vozidla dopravního podniku, hasičů nebo záchranářů. Úředníci přesto vjezdové výjimky prověří, slibuje primátorka Markéta Vaňková z ODS. „Což mně skutečně připadá jako poměrně velké číslo, takže si chceme stanovit strukturu vydaných oprávnění a pokusíme se nastavit jinak pravidla, aby se i počet těch oprávnění zmenšil.“

Policie bude víc dohlížet i na auta, která v pěší zóně parkují, což nesmí. Těmto řidičům hrozí kromě pokuty i botička. Účinnější řešení plánuje radnice na jaro, kdy bude historické centrum znovu rozdělené na několik menších zón. Původně to mělo být už v lednu. Proces je ale podle primátorky složitější, než se zdálo. „Bohužel nejde to tak rychle, jak bych si i já sama přála, ale směřujeme k tomu a myslím si, že to výrazně té situaci pomůže.“

Od jara má také naplno fungovat i kamerový systém, na základě kterého bude moct úřad udělovat neukázněným řidičům pokuty.

Spustit audio

Související