Brněnský magistrát znovu hledá šéfa odboru dopravy, minule to trvalo jeden a půl roku

Odbor dopravy brněnského magistrátu znovu přišel o vedoucího. Jeho dosavadní šéf Martin Račanský podle zjištění Českého rozhlasu na konci května náhle rezignoval. Vrací se do soukromého sektoru. V jedné z klíčových úřednických funkcí byl od jara 2019. Předtím byl post rok a půl neobsazený – magistrátu se v opakovaných výběrových řízeních dlouho nedařilo najít vhodného člověka.

Parkování, dopravní značení, uzavírky, rekonstrukce ulic, nebo cyklostezky i chodníky. Fungování odboru dopravy brněnského magistrátu výrazně ovlivňuje život ve městě. Poslední dva roky sekci vedl Martin Račanský. Ze dne na den z pozice odešel. „Řekněme, že jsem se úplně neodpoutal od své předchozí praxe. Takže jsem se vrátil zase do výrobní sféry,“ vysvětluje stručně svůj odchod.

Račanský do funkce nastoupil po Vladimíru Bielkovi, který odbor vedl deset let a v roce 2017 odstoupil. Poté radnice rok a půl marně hledala nového nástupce. Zavedla kvůli tomu i mimořádný náborový příspěvek. Tajemník magistrátu Oliver Pospíšil říká, že situace teď sice může být jiná než před lety, ale připouští, že sehnat úředníka do vysoké pozice je složité. „Lidi, kterým se lépe daří a jsou lépe zaplacení v těch pozicích v soukromém sektoru, tak se prostě blbě shání na magistrát,“ vysvětluje tajemník.

Okolnosti Račanského rezignace víc komentovat nechce, ale říká, že se s ním město na odchodu dohodlo. Právě propojení se soukromým sektorem se vysoce postaveného úředníka týkalo také. Současně s prací na úřadě vykonával i technický dozor na stavbách silničářů Jihomoravského a Olomouckého kraje. Z registru smluv vyplývá, že každý rok od nástupu do funkce na jaře 2019 dozoroval vždy nejméně pět staveb – dohromady alespoň patnáct. „Pan vedoucí odešel po dohodě s městem Brnem a vedla se diskuze o tom, kdy on upřednostnil svou vlastní kariéru v soukromém byznysu,“ komentuje to radní Petr Kratochvíl z ODS, který má dopravu na starosti.

Fungování odboru: negativní i pozitivní zkušenosti

Podle zástupců některých městských částí i proto odbor dopravy nefungoval dostatečně pružně. „V porovnání s jinými odbory magistrátu je ta zkušenost spíš negativní. Běžně se nám stávalo, že jsme poslali nějaký požadavek, na který nikdo neodpověděl. Mám konkrétní zkušenost, když jsme požadovali opravu komunikací a revitalizaci u školky na Nádvorní, tak rok na ten náš požadavek nikdo nešáhl. Odbor dopravy v Brně má dlouhodobě velké rezervy a od nového vedoucího se čekalo, že to dá do pořádku, ale očekávání nenaplnil,“ myslí si radní Brna-středu Jan Mandát zvolený za ODS a spolek Brno autem.

Nad špatnou a pomalou komunikací s dopravním odborem si posteskl i starosta Řečkovic Marek Viskot z ČSSD. Další ze starostů, Radomír Vondra z hnutí STAN z Tuřan, zase říká, že jeho čtvrti odbor dopravy dost pomáhal třeba s řešením plánovaného obchvatu městské části. „Ale zase hůř řešil odtahování autovraků. Tak jsou ty zkušenosti takové půl na půl,“ říká Vondra.

Naopak pozitivní zkušenost mají Židenice. „Za dobu posledních několik měsíců mám za to, že se ta komunikace výrazně zlepšila. Nám se tady podařilo odblokovat několik důležitých změn v dopravě, třeba zjednosměrnění ulice Viniční, prosazení cyklostezky podél Gajdošovy nebo zákaz nočního parkování dodávek v části Židenic. Takže za mě spolupráce s panem Račanským byla dobrá,“ hájí teď už bývalého vedoucího nezávislý místostarosta Petr Kunc.

Výběrové řízení

Sám Račanský tvrdí, že kvůli svým vedlejším projektům povinnosti na úřadě nezanedbával. „To si myslím, že určitě ne, protože jsem tomu věnoval většinu svého volného času. Nicméně právě proto, že asi možná někteří nebyli úplně spokojení, tak možná i to je důvod, protože jsem nechtěl prostě vadit ani škodit a vyhodnotil jsem si to tak, že praxe je mi bližší. Věnoval jsem se tomu skoro 30 let, a teď jsem se tam zase navrátil,“ dodává Račanský.

Magistrát teď bude na obsazení pozice šéfa odboru vyhlašovat výběrové řízení, případně zvažuje reorganizaci odboru. Sekci zatím dočasně povede Pavel Pospíšek. Ten už se zastupováním zkušenosti má – zaskakoval takto už v minulé, nakonec rok a půl trvající mezeře.

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio

Související