Billboardy u dálnic končí. České vlajky na nich jsou protestem

Poslední čtyři dny mají majitelé billboardů na to, aby odstranili reklamní poutače z okolí dálnic a silnic prvních tříd. Od září tam nesmí být a silničáři je začnou podle nového zákona likvidovat. Budou mít hodně práce.

Billboardů je kolem dálnice D1 nepočítaně. K tomu ještě několik reklamních cedulí na mostech. Největší koncentrace je na výjezdu a příjezdu do Prahy, kde se billboardy dají těžko spočítat nebo dokonce rozeznat, na co poukazují.

Nejčastěji se objevují reklamy na kulturní akce, obchody a čas od času i reklama s politickou stranou. Jízdu narušují například bannery, které nejsou srozumitelné na první pohled nebo jsou napsané nečitelným písmem, případně ty, které stojí v protisměru.

Z konce billboardů není šťastná například Marie Chlupová z motelu, který na dálnici má reklamu. „Lidi si nás díky tomu všimli," říká.

„Tohle se dá řešit normální dopravní značkou s upozorněním na parkoviště a restauraci. Především takoví, co vyjedou jen jednou za čas se místo věnování dopravě koukají na billboardy,“ nesouhlasí řidič kamionu Rostislav Bechyňský.

Billboardy u dálnice D1

Při cestě z Prahy do Brna se billboardům ale nevyhnout nedá. Nejvíce jich je kolem 180. kilometru. A cestou narazíte i na takové reklamní zajímavosti, jako je hned vedle dálnice postavená plachetnice, která nese reklamu na místní firmu na výrobu lodí. A 'billboardový les' je u dálničních křižovatek jižně u Brna.

„Pět let ti vlastníci mají informaci, že je třeba to odstranit,“ říká Radiožurnálu mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Podle něj začnou silničáři od začátku září vyzývat majitele billboardů, aby je zlikvidovali. „V případě že to neudělají, tak máme 15 dní na to, abychom v této lhůtě reklamní zařízení zakryli a potom je odstranili."

Odstranit všechny billboardy tak bude i podle mluvčího Rýdla náročné. „Mluvím o dálnicích, kterých máme 1222 kilometrů, ale silnic první třídy máme 5800 kilometrů. To znamená, že obsáhnout takto celou republiku – nelze očekávat, že bychom to udělali ze dne na den."

S regulací billboardů nesouhlasí Svaz provozovatelů venkovní reklamy. Podle jeho prezidenta Marka Pavlase je zákaz v rozporu se svobodou podnikání a se zdravým rozumem.

Vlajkový protest

Dálnice v poslední době navíc zaplavily billboardy s českou vlajkou. Stojí za nimi reklamní firma Czech Outdoor, jež spadá pod společnost BigBoard. Provozovatelé se tím chtějí bránit odstranění billboardů.

Billboardy s vlajkou se u dálnic objevily pár dní před zákazem.

„Záměr je jednoduchý, z legislativy se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. Jestli to vyjde, nebo nevyjde, je věc druhá. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ řekl pro server Lidovky.cz Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Server iROZHLAS.cz se ohledně vlajek snažil kontaktovat Marka Pavlase, prezidenta Svazu provozovatelů venkovní reklamy a šéfa společnosti BigBoard. Na zprávy nijak nereagoval. Stejně tak byla kontaktována i ředitelka agenturního prodeje společnosti BigBoard Dana Svobodová. Ta nechtěla nic komentovat s tím, ať se obrátíme na Pavlase.

Skupina 17 senátorů se kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy obrátila na Ústavní soud (ÚS). Navrhuje zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích. Návrh je dostupný na webu ÚS. Za senátory jedná Václav Chaloupek (Občané patrioti), návrh na zrušení části zákona si nechali zpracovat od advokáta a bývalého ústavního soudce Stanislava Balíka. Právní úprava podle nich porušuje principy právní jistoty a zákaz retroaktivity, dále zasahuje do práva na podnikání a ocitá se v rozporu s mezinárodní ochranou investic.

autoři: Filip Titlbach , daz , jel
Spustit audio