Bez festivalů nejsou kelímky. „Snažili jsme se z toho vyjít živí,“ říká o koronavirové krizi ředitel firmy Nicknack

Nejen návštěvníkům, promotérům a umělcům budou letos v létě chybět velké festivaly. Ty jsou zrušené kvůli obavám z šíření nemoci covid-19. Vysoké ztráty to bude znamenat i pro brněnskou firmu Nicknack. Ta na akce pro desítky i desetitisíce lidí dodává zálohované plastové kelímky. Velká část z nich letos zůstane ve skladech.

„Bude to sto osmnáct, padesát korun je totiž záloha na kelímek,“ zní stále častěji v hospodách, na sportovištích, u stánků nebo na letních festivalech. Padesát korun jako záloha za typický kelímek se speciálním ouškem pro uchycení třeba za opasek od kalhot. Točí se do něj pivo, limonády, studená káva i míchané nápoje. Do světa putují z lisovny plastů v Kuřimi u Brna.

Při maximální produkci vyrobí desetitisíce potištěných kelímků denně

Desetitisíce denně

„Rok od roku ve výrobě stále navyšujeme kapacity. Přibývá tu strojů i různých forem. Při maximální produkci jsme schopni vyrábět desetitisíce potištěných kelímků denně,“ ukazuje na jednu z pěti výrobních linek vedoucí výroby David Dědek. Některé stroje jsou zcela automaticky, jiné poloautomatické. Kelímky si předávají robotická ramena.

„Vylisuje se univerzální kelímek, který se potiskuje sítotiskem. Druhá varianta je moderní technologie což je zakládání fólie přímo do formy do stroje a v rámci jednoho cyklu je vyroben už kelímek s potiskem,“ osvětluje Dědek výrobní proces.

Rok bez festivalů

Loni z Kuřimi odjely miliony kelímků různých velikostí a barev. Na jednom stole stojí sloupec několika vratných obalů s potiskem festivalu Slovácké léto. Ten se letos koná. Na rozdíl od spousty jiných v Česku i v sousedních zemích.

„Beats for Love, Let It Roll, Votvírák, Rock for People, Colours of Ostrava, Masters of Rock, série Hradů, Kryštof Kempy a další velké koncerty a turné kapel,“ chrlí z hlavy jména zrušených akcí výkonný ředitel a jednatel firmy Michal Hanák. Sám říká, že ztráty úplně nechce počítat, ale rozhodně půjdou do desítek milionů korun.

NickNack kelímky

Krize stále trvá

Firma musela v březnu zastavit výrobu a uzavřít myčky na kelímky i skladová a distribuční centra v Brně, Praze a Ostravě. „Krize nás zasáhla velmi citelně a hluboko. Zastihla nás v zásadě uprostřed příprav na hlavní sezónu, která se měla rozběhnout už od konce března,“ říká Hanák a dodává, že o krizi vlastně nemůže mluvit v minulém čase, ale v přítomném, protože se jich stále dotýká.

Kelímková expanze

Nicknack funguje od roku 2011. V Česku se z názvu firmy stalo i synonymum pro vratný kelímek. Nezřídka je u stánků slyšet výraz: „Natočím vám to do nicknacku.“ Roste i podíl na trhu v zahraničí. „V posledních dvou až třech letech vnímáme rozvoj na Slovensku a zvýšený zájem v Polsku. Loni nám vznikla distribuční střediska v Itálii, Rumunsku, na Ukrajině a taky nová pobočka ve Skandinávii, konkrétně v Norsku,“ jmenuje Hanák.

Spolupráce s městy

Z řady velkých festivalů už zmizely hromady válejících se jednorázových plastových kelímků od piva. Letos ale mohli podobné výjevy vidět lidé ještě za vyhlášeného nouzového stavu v době zpřísněných opatření proti šíření koronaviru. Často to bylo ve městech. „Obyvatelé měst mohli vidět zvýšený nepořádek v městských parcích, třeba v Brně v Lužánkách, nebo v okolí zahrádek a okýnek, která byla v restauračních provozech otevřená,“ uvozuje Hanák, že se jeho podnik teď prohlubuje i spolupráci s městy.

V Brně třeba systém vratných kelímků využívá městská firma Starez-sport provozující několik sportovišť, zejména bazény a koupaliště. „Dali jsme do podmínek dotačníkům, kteří čerpají od města podporu, že si musí na akcích zajistit vratné obaly. Do budoucna to chceme rozšiřovat s ohledem na ekologii ve městě. Zvažujeme i nákup vlastních kelímků s logem města. Typicky bychom to pak mohli půjčovat těm, kteří čerpají podporu na dotované kulturní a jiné akce, nebo i dalším, kteří si zažádají,“ potvrzuje brněnský radní Marek Fišer z Pirátské strany, že právě Brno je jedno z měst, které s Nicknackem jedná o větší spolupráci. Impulzem byl i nepořádek na veřejných prostranstvích v nedávné době.

Kelímky mají ouško pro uchycení třeba za opasek od kalhot

Nicknack dodává své vratné obaly na velké akce, ale i na menší, třeba na svatby, na malé místní slavnosti nebo do kempů. Distribuci v minulých týdnech zpomalila i obava lidí nebo hostinských z toho, že vratné kelímky nemusí být dostatečně hygienické. „Sami jsme upozorňovali na nebezpečí v nárůstu jednorázových obalů. Někteří prodejci jednorázovým kelímkem asi chtěli deklarovat, že člověku opravdu nalévají nápoj s sebou, že s ním nebude postávat u hospody. Ty obavy vzešly i z různých nepřesných nebo dokonce zavádějících informací, které jsme se snažili rozptylovat a teď už se lidé k vratným obalům zase vrací,“ připouští Hanák.

Vylepšení výrobního procesu a novinky

Několikaměsíční pauzu firma využila k vylepšení výrobního procesu. Loni měla nárůst ve výrobě o sto procent, letos očekávala podobné číslo. Propad je oproti loňsku zatím víc než padesátiprocentní. Hanák přemítá, že minulé týdny mu daly čas se po mnoha hektických rocích zastavit, ohlédnout se a najít nové příležitosti. „Snažili jsme se z toho hlavně vyjít živí,“ říká. S expanzí do zahraničí Nicknack počítá dál, prorazit chce taky s novými obaly s víčky na horké nápoje. Vedení firmy věří, že příští sezóna už bude normální. 

autor: Tomáš Kremr
Spustit audio