Auta ničí dlažbu v historickém centru Brna. S opravami se ale v nejbližší době nepočítá

Rozbité ulice v historickém centru Brna
Rozbité ulice v historickém centru Brna

Dlažby ulic v historickém centru Brna jsou ve stále horším stavu. Ničí ji hlavně auta. Kameny jsou na řadě míst uvolněné, nebo vytržené. Obyvatelé, kteří v poničených ulicích bydlí, si stěžují na hluk, který projíždějící auta způsobují. S opravami ale brněnští silničáři v nejbližší době nepočítají.

Když osobní auto nebo dodávka zásobování přejede přes uvolněné dlaždice v Kobližné ulici, ozve se ostrý klapavý zvuk. Na takový hluk si jen těžko zvyká tamní obyvatelka Jana Macháčková.

„My jsme tu  všichni starousedlíci. V těch teplech máme otevřená okna, a protože je ta ulice zdevastovaná, tak ten hluk je strašný. To jsou rány, které vás budí.“

Rozbité ulice v historickém centru Brna

Ulicemi historického centra města jezdí často zásobování, taxíky, rozvozové služby, nebo místní lidé či návštěvníci barů. Třeba v Kobližné ulici se musí řidiči vyhnout velkému výmolu označenému výstražnou dopravní značkou. „Tam měl osobní automobil havárku. Stalo se to, jak najel na tu kachličku, tak mu vystřelila do automobilu.“

Bude potřeba více financí

Městská firma Brněnské komunikace, která se o stav silnic ve městě stará, o problému ví. Týká se i Běhounské nebo Radnické ulice. Opravy v městské památkové rezervaci společnost teprve zařadila do seznamu plánovaných rekonstrukcí, říká mluvčí firmy Vladimíra Navrátilová.

„Tyto lokální závady budou opravovány speciálním uložením dlažby do malty – tuto metodu už uplatnili v minulých letech v Masarykově ulici mezi Nádražní a Josefskou. Tyto práce budou finančně náročnější.“

Průjezd centrem povolen

Dlažbu podle Navrátilové ničí hlavně auta, která se v ulicích otáčí. Těch centrem a pěší zónou projede podle magistrátu asi 27 tisíc týdně. Řidiči musí mít vyřízená povolení k vjezdu. Počty aut se zvýšily po loňském zavedení rezidentního parkování, po kterém se z historického jádra stala jedna velká průjezdná zóna, přes kterou teď doporučují zkratku i GPS navigace. Podle Brněnských komunikací ale nemělo zavedení rezidentního parkování na stav ulic vliv. Radní Petr Kratochvíl z ODS chce nicméně zpátky vrátit rozdělení památkové rezervace do více menších průjezdných zón.

„Rozhodně to nebude jedna zóna, kdy lidé přejíždí náměstí Svobody zleva doprava. Vrátíme se zpátky k těm původním několika oblastem a tím bychom chtěli zamezit průjezdu automobilů přes náměstí Svobody.“

Nová regulace vjezdů do centra Brna hlídaného kamerami by měla začít platit buď letos na podzim, nebo začátkem příštího roku. S opravami poškozených ulic můžou místní obyvatelé počítat nejdřív v roce 2020.

Spustit audio

Související