Aktovka by měla vážit desetinu toho, co školák. Ve skutečnosti váží o dost víc

První den ve škole je bez úkolů, děti ale odcházejí s nákladem učebnic. Kolik si toho v tašce nosí prvňák a jaká váha je ještě pro dětská záda bezpečná?

S fotbalovým míčem, s oblíbenou pohádkovou postavou nebo třeba s ozdobami na suchý zip. Školních tašek existuje nepřeberné množství. Do aktovky musí malí prvňáčci často ještě ve školním roce dorůstat, protože na začátku září vypadají skoro větší než samy šestileté děti.

Jak velký náklad nosí na bedrech novopečení prvňáci a kolik vlastně můžou unést, zjišťovala kolegyně Karolína Peřestá.

Šestiletý Jožinek si zkouší svou školní aktovku, s níž začal chodit do první třídy. Připadá mu těžká. Podle osobní váhy zatím taška bez učebnic váží 3,2 kilogramu. A to v ní chybí pár učebnic, svačina i láhev s pitím. Nejsou v ní ani tužky nebo lepidlo.

„Aktovku jsme vybírali tak, aby se lépe nosila. Čím lehčí, tím lepší. Vybírali jsme přes internet. Přes recenze a tak,“ vysvětluje maminka Gabriela Vaculová.

Například Státní zdravotní ústav ve své brožuře doporučuje, že by taška měla vážit asi desetinu váhy dítěte. Aktovka sedmiletého Jožky Vaculy je tak opravdu o něco těžší, než odborníci doporučují.

Větší problém než aktovky jsou školní židle

Podle primáře ortopedického oddělení Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně Tomáše Janečky se onemocnění a postižení páteře objevují méně než dřív.

„U dětí, které mají vrozenou nějakou vadu páteře, to řešíme tím, že dáváme potvrzení a škola jim umožní dvoje učebnice, které mají doma a potom mají učebnice ve škole,“ vysvětluje Janečka.

Podle hygieničky Ivany Lukašíkové by se měly aktovky zkoušet před koupí stejně jako se kupují dětem boty. Nemusí totiž dobře sedět.

Školy se dětem snaží jejich náklad na zádech ulehčit. Někde mají skříňky, v Luhačovicích na Zlínsku si například děti domů berou jen nezbytně nutné věci, popisuje ředitel školy Roman Lebloch.

„Už jsou to měkčí materiály, čímž je to samozřejmě lehčí a na druhé straně to tolik nevydrží. Učitelky jsou v tomto směru velmi rozumné a děti si mohou nechávat některé věci ve skříňkách ve třídě, nebo přímo v lavici. Co je potřebné, třeba pro domácí úkol, to si vezmou domů,“ vysvětluje osvědčený systém.

Větší problém než aktovky je ale pro záda podle primáře Tomáše Janečky špatná ergonomie školních židlí a také nesprávné sezení dětí.

Spustit audio