900 kilometrů silnic I. třídy je nově zpoplatněno. Obce ležící poblíž se obávají zvýšeného provozu

Na 900 kilometrech silnic první třídy v Česku se od ledna platí mýto. Povinnost se vztahuje na všechna auta s hmotností nad 3,5 tuny.

Některé obce se obávají, že novinka odvede část nákladních aut na silnice nižších tříd. Nárůstu kamionové dopravy a zhoršení stavu cest se bojí i na jihu Moravy. Tam je nově zpoplatněný hlavní tah z Brna na Uherské Hradiště a z Brna do Svitav. Právě takzvaná svitavská silnice jde ale snadno objet – například přes Kuřim.

„Po těchto dvou silnicích (385 a 386) by mohly řidiči kamionů objíždět zpoplatněnou svitavskou silnici, po silnici 386 je to taková zkratka mezi svitavskou silnicí a dálnicí D1. A po silnici 385 se může zvýšit kamionový provoz ve směru na Tišnov a dále na Vysočinu,“ říká starosta Kuřimi Drago Sukalovský.

V současnosti kamiony představují asi 10 % dopravy v Kuřimi. Zbytek jsou osobní auta. „Obava je, že provoz vzroste, že budou silnice daleko více zatíženy. A projeví se to na těch úzkých místech, která už tu jsou. Každodenně tu jsou kolony směrem od Brna odpoledne a směrem na Brno v ranních hodinách. A zdržení bývá od 10 minut do půl hodiny naprosto běžně,“ dodává Sukalovský.

Úleva pro Bučovice

Naopak v Bučovicích, které leží na frekventovaném tahu směrem na Uherské Hradiště, věří, že jeho zpoplatněním část kamionů z města zmizí. „My jsme to zavedení mýta na I/50 podporovali, protože ta doprava je katastrofální. Doufáme, že to zpoplatnění určitou úlevu přinese,“ říká starosta Bučovic Jiří Horák.

Kraj byl proti zpoplatnění

Se zpoplatněním některých úseků nesouhlasil kromě části obcí ani Jihomoravský kraj, říká náměstek hejtmana Roman Hanák z ČSSD. „Chtěli jsme, aby nebyl zpoplatněn úsek mezi Slavkovem a dálnicí D1 a také mezi Lipůvkou a brněnským Královým Polem. Ani jeden požadavek nebyl bohužel vyslyšen.“

Jak a jestli vůbec zpoplatnění silnic první třídy změní dosavadní trasy dopravců, si nikdo netroufá odhadnout. Kraj se na to ale podle Romana Hanáka už připravil. „Vytipovali jsme si možné objízdné trasy a ještě před koncem roku jsme udělali dopravní sčítání. Opakované sčítání uděláme v první polovině roku a budeme vyhodnocovat, které trasy jsou zatěžovány kamionovou dopravou.“

Řešením by mohl být zákaz průjezdu kamionů na problémových silnicích dopravními značkami. Jihomoravské hejtmanství ho už dříve zavedlo na dvou úsecích, po nichž se řidiči vyhýbali souběžně vedoucí dálnici. Poslanecká sněmovna navíc projednává plošný zákaz tranzitu nákladních aut na silnicích druhé a třetí třídy a Jihomoravský kraj návrh zákona podporuje. „Zákaz je jenom první fáze, ta druhá je vymahatelnost a kontrola tohoto zákazu. A to se úplně nedaří, protože Policie České republiky nemá dostatečnou kapacitu, aby byla schopná tyto tranzity kontrolovat. Druhá věc je prokazatelnost, že se jedná o tranzit,“ pochybuje o účinnosti takového opatření náměstek hejtmana Roman Hanák.

autor: gaj
Spustit audio