Seriál: Co (ne)umíme z autoškoly

8. březen 2018

Jaké drobnosti mohou při nehodě ohrozit nás i naše spolujezdce? Nejčastější chyby přiblíží seriál.

Každý řidič, který jezdí pravidelně, postupem času získá svůj styl jízdy. Najde si příjemnou polohu sezení, chytne si volant, jak je to pohodlné a časem přestane dávat menší předměty do kufru, vždyť se dá taška „hodit“ na zadní sedalo.

Po pár letech takového zpohodlnění za volantem z nás naše zlozvyky dělají ideální adepty na znovu absolvování autoškoly nebo alespoň kurzů bezpečné jízdy. Ty nově u nás na Moravě provozuje brněnský automotodrom a to na na nejmodernějším polygonu ve střední Evropě.

Superman za volant nepatří

„Sedačka pohodlně sklopená, jedna ruka na volantu a druhá volná – třeba na kávu z benzínky.“ Tak Vojtěch Matoušek, instruktor školy bezpečné jízdy, popisuje polohu „na supermana“. Jezdí se tak pohodlně, ale člověk si tak omezuje schopnost manévrovat s volantem.

Dříve než se řidič usadí za volant, neměl by zapomenout si v autě poklidit. Těžké a volně položené předměty do kabiny vozu nepatří. Při prudším brždění, případném nárazu v horším případě při převrácení auta pak mohou takové předměty, jako třeba tašky i zabíjet.

Řidiči by neměli zapomínat ani na to, že auto se neřídí v kabátě ani v bundě. Od zahřátí je v autě topení a ne oblečení, které nás omezuje v pohybu. „Nejčastější bývá problém u dam, které si přisednou kabát a pak při manévrování se jim jejich oblečení mění ve svěrací kazajku,“ vysvětluje Vojtěch Matoušek.

Zapomeňte na staré držení volantu v poloze „za deset dvě“

Samotné sezení za volantem je pak v celku jednoduché. Člověk by měl mít nohy i ruce lehce pokrčené. Řidič by neměl sedět „nalepený na volantu“, i když má pocit, že má z auta lepší výhled.

Na samotném volantu by pak měl řidič držet ruce v poloze „tři čtvrtě na tři“. Dříve se učila poloha „za deset dvě“, ale to už neplatí. Jednak auta už mají posilovače řízení, ale také airbagy.

Ty se nafukují rychlostí 300km/h a je proto nutné, aby při nárazu řidičovi ruce „vymrštil“ airbag do strany a nikoli vzhůru k hlavě. „Mnohdy dojde k vážnému zranění, že řidič držel volat jednou rukou na pozici pravé poledne, airbag při nárazu vystřelil a řidič si přivodil vážné zranění hlavy, když mu ruka s hodinkami vylétla přímo do obličeje“, vysvětluje opět instruktor Vojtěch Matoušek.   

Airbag místo záchrany může vážně zranit

Kromě zmíněného případu s hodinkami, je problém i v poloze, kdy je člověk „nalepený“ na volant. Při rychlosti nafouknutí airbagu pak tělo dostane přímý zásah a airbag tak člověka vážně poraní, než aby ho zachránil. „Airbag je konstruován tak, že tělo dopadá do vyfukujícího se vaku, airbagy jsou sladěny na spolupráci s bezpečnostními pásy. Pokud je tělo příliš blízko volantu, tak airbag se nemá kam nafouknout a člověka v té obrovské rychlosti udeří,“ vysvětluje opět Vojtěch Matoušek.

Brno: nejmodernější ve střední Evropě

Brněnský Masarykův okruh otevřel koncem loňského roku polygon, kde se lidé mohou naučit tomu, co z autoškoly zapomněli, co se v pravidlech změnilo, nebo co se třeba vůbec neučilo.

Polygon je nejmodernější ve střední Evropě a kromě kurzů bezpečné jízdy na něm mohou i řidiči „hříšníci“ odmazávat své trestné body. Podívejte se na video, co všechno můžete na polygonu zažít a také si poslechněte všechny díly našeho miniseriálu týdne, kde jsme se věnovali tomu, jak správně řídit auto a jaké nešvary máme my řidič nejvíce zažité.   

autor: Jiří Kokmotos
Spustit audio

Související