Poradna Apetýtu: Mobilní operátoři a jak neplatit služby, které nepotřebuji

11. duben 2018

Co dělat, když jste si u operátora zaplatili službu, kterou nemůžete využít? Jak se vyvázat z dvouleté smlouvy dřív než za 24 měsíců? A kolik to bude stát? Všechny tyto dotazy padly v úterní poradně s Janem Hejtmánkem ze Sdružení obrany spotřebitelů.

Ztratit se v seznamech tarifů, nabídek a zvýhodnění u mobilních operátorů není nic složitého. Může se pak stát, že s překvapením zjistíte, že jste spolu s tarifem získali i datový balíček, který je vám k ničemu, protože internet v mobilu zkrátka nepoužíváte.

Jediným způsobem, jak tomu zabránit, je přijít k operátorovi s přesnou představou toho, k čemu vám mobilní telefon slouží. „Chápu, že pro seniory může být nabídka operátorů matoucí, v takovém případě je lepší do pobočky přijít s někým, kdo má o situaci přehled. Pro řadu seniorů je stále nejvýhodnější variantou předplacená dobíjecí karta, protože mobilní telefon aktivně nevyužívají. Je zbytečné si v takovém případě nechat vnutit paušál s volnými minutami a datovým balíčkem za několik set korun měsíčně,“ upozornil Jan Hejtmánek v poradně.

Dodal, že poradna Sdružení obrany spotřebitelů se často setkává se seniory, kterým u operátora prodali „velmi výhodný“ datový balíček s tabletem, který ale senior neumí ovládat.

Dvouletou smlouvu bez sankce nevypovíte

Mít předem rozmyšleno, jaké služby potřebuji, je důležité už proto, že smlouvu uzavřenou na dobu určitou bez sankce není možné vypovědět. S tímto problémem se setkala jedna z posluchaček, která do poradny telefonovala.

„Před dvěma lety jsem synovi koupila k Vánocům tablet a platila k němu paušál. Syn ale zemřel a já k tabletu neznám ani přístupový kód, takže tu leží bez užitku. Žádala jsem o výjimku, ale operátor mi řekl, že vypovězení smlouvy není možné a že paušál musím platit až do prosince, kdy smlouva skončí,“ svěřila se se svým problémem posluchačka.

Jan Hejtmánek pro ni ale neměl dobrou zprávu – i když to od operátora může být lidsky necitlivé, z právního hlediska smlouvu na dobu určitou vypovědět nemusí. Může si ale spočítat, zda se jí nevyplatí smlouvu vypovědět i se zaplacením sankce.

„Je dáno zákonem o elektronických komunikacích, že sankce za vypovězení smlouvy na dobu určitou je jedna pětina ze všech zbývajících paušálů. Pokud tedy mám ještě deset měsíců platit pětistovku každý měsíc, což je celkem pět tisíc. A pětina toho je maximální pokuta – takže tisícovka. Může se stát, že zaplatit takovou sankci je výhodnější než nechat smlouvu doběhnout,“ upozornil Hejtmánek.

Pozor na telefonáty a prodej na ulici

Sdružení obrany spotřebitelů často řeší potíže vzniklé kvůli uzavírání smluv po telefonu. „Ti operátoři mluví velmi rychle, jsou na to školení, a spotřebitel často přesně neví, co uzavřel a s čím souhlasil. Spotřebitel je tady ta slabší strana. Pokud po telefonu něco odsouhlasíte, mobilní operátor je povinen vám základní informace o smlouvě podat i písemně – třeba na mail nebo klasicky poštou. Pokud máte problém se a linku dovolat, jděte osobně na pobočku,“ poradil další volající posluchačce.

Ta měla obavy, protože si nebyla jistá, zda po telefonu neodsouhlasila prodloužení stávající smlouvy, o které ale neměla zájem. „Pokud to prodloužení ještě nezačalo platit, dá se souhlas s prodloužením smlouvy odvolat,“ dodal poradce.

Pozor je podle Jana Hejtmánka třeba dávat i na obchodníky, kteří člověka osloví na ulici a nutí jej k podpisu smlouvy o změně operátora. I když je pouliční prodej v řadě měst a obcí zakázaný, takto uzavřená smlouva je platná. „Pokud ale takto na ulici smlouvu uzavřete, můžete od ní do čtrnácti dnů bez sankce odstoupit,“ dodal.

autoři: Lucie Hostačná , ska | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související