Historické drezíny kodrcají Jižní Moravou. Pozadí pořádně trpí, říkají jezdci

Před dvěma sty lety si baron Karl von Drais patentoval silniční drezínu. Kulatiny slaví nadšenci oslavnou jízdou. Byli jsme včera na startu v Uherském Brodě.

Desítky nadšenců včera vyrazily z uherskobrodského náměstí na netradiční dvousetkilometrovou cestu. Část z nich jela a pojede až do pondělka na historických odrážedlech.

Peloton připomíná dvousté výročí patentování silniční drezíny, tedy předchůdce jízdního kola. Drezínu vyrobil baron Karl von Drais. Oslavná jízda má čtyři etapy.

Do startu na uherskobrodském náměstí zbývají minuty. Mezi všemi vyniká, v historickém obleku, šestiletý David Páč z Ostrožské Lhoty a jeho - drezínka. „Děda mi to vyrobil a svezl jsem se jenom jednou. Je to odrážečka,“ popisuje nejmladší účastník.

Nejmladší jezdec - šestiletý David Páč z Ostrožské Lhoty.

Drezína se dostala i do proslulé básnické skladby Slávy dcera od Jana Kollára. Tento úryvek nesměl na startu chybět.

Jízda na historickém odrážedle je náročnější než na kole. Stroj nemá pedály a jezdci se odrážejí jenom nohama.

Jezdci na drezínách na startu.

„Máme zhruba nějakých deset drezín, které jsou v podstatě repliky těch historických. Jsou tu různé tvary draka, dokonce tady máme i brněnského draka,“ říká jeden z organizátorů Dušan Mihel.

Slušivý zeleno béžový historický oblek, na hlavě šedý cylindr. Josef Šohaj je štramák a taky pašák. Čtyři drezíny totiž sám vyrobil.

V zeleném je Josef Šohaj - vyrobil už čtyři drezíny.

„Kromě té vyšší jsou všechno přesné kopie exponátů, které jsou vystavené v mnichovském muzeu. Byl jsem tam, všechno jsem si vyfotil, změřil a podle toho vyrobil. Nejstarší drezína je dubová, jako měl Drais. Výroba zabrala 300 hodin práce,“ konstatuje.
A jaké vlastně je jezdění na drezíně? „Strašné. Na takových kostkách zadek velice trpí,“ svěřil se.

Všechno zlé je pro něco dobré. Vznik drezíny významně ovlivnila katastrofa roku 1815. „Vybuchla sopka v Indonésii a zakryla celou zemi tak, že nerostla tráva. Tím pádem nebylo čím krmit zvířata. Takže lidé hledali náhradní systém, jak se přepravovat. A lesník Karl von Drais v roce 1815 na tom začal pracovat a v roce 1817 si nechal patentovat běhací stroj, který se podle něho jmenuje drezína,“ popisuje Jiří Fiala, jeden z organizátorů oslavné jízdy.

Dřevěné drezíny teď budou rachotit po silnicích Jihomoravského kraje. Jízdu zakončí v pondělí 8. května okolo sedmnácté hodiny ve Slavkově u Brna.

autor: pes
Spustit audio